Maria Miesenberger Skulptur

 

Maria Miesenberger

Maria Miesenberger arbetar med existentiella frågor som identitet, självförtroende och mod. I The Reflection on the Presence of Time, den upp- och nedvända nallen balanserandes på sin nos, kan man, se en förvrängd spegelbild av sig själv i det rostfria stålet, men då ur ett nytt perspektiv. The Reflection on the Presence of Time står för tryggheten, som ett övergångsobjekt att hålla i handen. Leap of Faith är gjord i brons och figuren vilar på en sockel som en symbol för att våga ta språnget.

Reflection on the Presence of Time (Nallen)
Tankar om tidens närvaro i livet, om insikten av livets ändlighet. Om nallen som en symbol för trygghet och symbios, som övergångsobjekt att hålla i handen genom livets konstanta erfarenheter av separation fram till separationen från livet självt. Om att spegla sig i det Memento Mori som den upp- och nedvända nallen, balanserande på sin spets genom livet, bildar. Att spegla sig själv, möta den förvrängda spegelbild som reflekteras tillbaka från nallens konvexa och konkava former. Att se sig själv och världen ur ett nytt perspektiv, att våga möta sin egen förändring och den andres olikhet med nyfikenhet och öppenhet. Att hålla dialogen öppen, levande, rik och lekfull.

Leap of Faith, titeln på skulpturen härstammar från filosofen Søren Kirkegaard som hävdade att det är nödvändigt att lämna reflektionsfasen och bara gå på och vidta åtgärder. Just Do It! Leap of Faith är som att bara göra något även om du inte är säker på att lyckas. Det handlar om att anta utmaningar och risker, att lita på sig själv och andra.

MARIA MIESENBERGER (född 1965 i Lund) är utbildad vid Konstfack i Stockholm (1991-95) och Parsons School of Design i New York (1995-96). Mellan 1995 och 2003 hade hon sin ateljé i New York, men är nu bosatt och verksam i Stockholm. Sedan debuten 1993 har hon haft ett femtiotal separatutställningar och medverkat i ännu fler grupputställningar i Europa och USA. Bland separatutställningarna i Sverige märks Till hälften ängel/Half anAngel, Carl Eldhs Ateljémuseum (2017), Inside and Out - Where Now Meets Then, Läckö slott, Lidköping (2016), Moment: Maria Miesenberger/Lars Norén, Moderna Museet, Stockholm (2014) och Presence of Time, Strandverket, Marstrand (2013). Hon har deltagit i grupputställningar som Next: Utopia, Norrköpings konstmuseum (2016), Asylum - när modet flirtar med konsten, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm (2015), Det synliga, Artipelag, Värmdö (2014), Helvete!, Liljevalchs, Stockholm (2011) och Sverige/Schweden, BildMuseet Umeå (2009), Skisser, Skissernas Museum, Lund (2008). Maria Miesenberger har tidigare samarbetat i Sverige med bland andra Lars Bohman Gallery, (1995-2016) och Galleri Andersson/Sandström (2017-2018) mfl.

Den åtta meter höga Half an Angel Half an Angel (2001) vid Telenors huvudkontor i Oslo är ett av Miesenbergers många offentliga verk. Andra exempel är Ögonblick i rörelse/Moment in Motion på Enskede gårds tunnelbanestation i Stockholm (2014), Change of Direction vid Restad gård i Vänersborg som nu även visas på Artipelag, Värmdö, Reflection on the Presence of Time vid Kristinaskolan i Norrköping (båda 2016), Hoppet, Övre Vasastaden i Linköping, och Möjligheterna Portal - ett minnesverk för Ebba Ramseys park i Jönköping (båda 2018).

För närvarande arbetar Miesenberger bl.a. med en konstnärlig gestaltning Forced to a Change för Nya Tingstorget i Alby för Botkyrka kommun samt ett minnesverk över motståndet mot nazismen under andra världskriget för Norrköping/Botrygg.

Miesenberger är representerad i samlingar som The Bonnier Group och Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum samt Henry Buhl Collection i USA. Hon har erhållit en mängd stipendier och utmärkelser. 2015 tilldelades Miesenberger, Svenska fotobokspriset för boken Sverige/Schweden, 2015 Stockholms stads hederspris i konst och fick för andra gången Konstnärsnämndens femåriga arbetsstipendium 2017.Maria Miesenberger var med i Signature Women på Artipelag