17 juli

 

SOLOUTSTÄllning med dan wolgers

17.7 - 5.8

Samling med verk av:
andreas albrectsen
emm berring
ernst billgren
Cecilia edefalk
kristina eriksson
linn fernström
peter frie
Jarl Ingvarsson
lena johansson
olle norås
roland persson
samaneh reyhani

DSC_5919x.jpg
_F4I9153.jpg
_F4I9124.jpg
_F4I9121.jpg

Dan Wolgers - NYA VERK

Ni frågar mig om mina intentioner med utställningen som visar signaturgubbarna och tomtavlorna. Jag vet inte hur jag ska svara. Det är inte en utställning, utan två. Båda borde heta Nya verk. Men eftersom det är svårt att kommunicera två skilda utställningar med samma namn samtidigt så kommer jag att bli tvungen att konstatera att det är en utställning på samma tema men i två delar. Den ena delen skulle kunna heta 1 och den andra 2. Eller den ena A och den andra B. Men det kommer då ofrånkomligen verka som om det ena följer på det andra men jag har inget minne av att jag skulle ha tillverkat den ena delen av utställningen före den andra. De uppstod samtidigt eller utan inbördes relation. Så vill jag minnas det. Därför vore det nog bättre att kalla den ena utställningen x och den andra y, så som axlarna i ett linjediagram benämns. Vad linjen i diagrammet i så fall skulle visa är jag inte klar över ännu. Men eftersom tomtavlornas titlar utgörs av deras höjd och bredd (x och y) och eftersom signaturgubbarna består av två variabler (gubbe och signatur) så måste jag tills vidare kalla den ena utställningen x och den andra y. Vilken som är vilken vet jag inte.

Signaturgubbarna består alltså av två separata delar, gubbe och signaturlapp, oskiljaktigt förenade. Den ena är värdelös utan den andra. Tomtavlorna likaså, också de består av två separata delar oskiljaktigt förenade om än på ett annat vis än signaturgubbarna; en glasad ram limmad på en större glasad ram vars tomma passepartout omsluts av den mindre pålimmade ramen. Lika lite som det finns något motiv i tomtavlorna finns det något motiv i signaturgubbarna, det bara förefaller så. De är framsprungna ur fri association. Båda sviterna är för mig konkreta, de utgör exempel på konkretism, med sina upprepningar och variationer på ett tema. Att man ser att tomtavlorna är sammansatta av glasade ramar, och signaturgubbarna av gubbar och signaturer kan inte hjälpas. Jag tar avstånd från intentioner i konsten, konsten har inget ärende. Varken tomtavlorna eller signaturgubbarna är programkonst om man med det uttrycket menar konst som avser att illustrera eller skildra en berättelse. Den som ändå vill läsa in en berättelse i exempelvis signaturgubbarna måste finna sig i att jag tillbakavisar den. Att medvetet söka djupare mening med konsten motverkar sitt syfte – det gör den grundare. Jag inser nu att er fråga om mina intentioner är för vidlyftig för att jag ska kunna svara på den med precision. 

Jag kan inte svara. 

Dan Wolgers


SOMMARSAMLING

DSC_5964x.jpg
DSC_5949x.jpg
DSC_5950x.jpg
DSC_5963x.jpg
DSC_5934x.jpg
OLLE NORÅS

OLLE NORÅS

ROLAND PERSSON

ROLAND PERSSON

CECILIA EDEFALK

CECILIA EDEFALK

ERNST BILLGREN

ERNST BILLGREN

KRISTINA ERIKSSON

KRISTINA ERIKSSON

LENA JOHANSSON

LENA JOHANSSON

LINN FERNSTRÖM

LINN FERNSTRÖM

JARL INGVARSSON

JARL INGVARSSON

ANDREAS ALBRECTSEN

ANDREAS ALBRECTSEN

PETER FRIE

PETER FRIE

 
hemsidan galleriet.jpg