1.4 - 24.4
Olle Norås
Olof Inger
Victoria Verseau
Jesper O. T. Andersson
Clara Gesang-Gottowt
Marcus Matt
Olle Norås
I pandemins tid har fler än någonsin sökt lindring och glädje i att vandra i naturen. Aldrig förr har man sett hela familjer på promenad längst hav och i skogar. Olle Norås verk uppmuntrar oss att reflektera, sakta ner och vända blicken mot oss själva och vår position genom tiden, från det förflutna till framtiden. Olle Norås ger i sina abstrakta kartliknande gouache-målningar på papper en fascinerande förmåga att utlösa åskådarens fantasi. Han hämtar sin inspiration främst från naturen. Eftersom han växte upp i Dalarna känner han väl till landsbygden med dess traditioner och hantverk, men har också kunskap om problematiken kring gruvindustrins arv och nutida skogsbruk. Vi har förstört mer än hälften av skogarna som en gång fanns på jorden. Genom att vandra och noggrant observera skogen och har konstnären registrerat naturens pågående förändringsprocesser. Långsamt verkar ändå naturen åter bli användbar och estetiskt beundrad, för att användas i litteratur, musik och konst, så som en spegel av människans inre värld.
”Olle Norås verk på papper ter sig som om de kunde komma från många olika platser på jorden. Kanske till och med från platser längre bort än så. De abstrakta gouacherna påminner om kartor, översikter av för oss främmande platser och landskap. Verken, som ibland är reliefer med inslag av trä och andra material, har även starka organiska kvalitéer – de verkar levande. Man kan föreställa sig att de kunde ha växt fram och bestämt sin egen form i processer som lett fram till deras existens. Ja, det är helt enkelt något magiskt över Olle Norås målningar. Konstnären är skolad i klassiskt järnsmide och har även skapat skulpturer i metall. Här ser man en annan sida av konstnärskapet som tar sig an rummet med både rörelse och ljud. Samtidigt binds alla verk ihop av en känsla att de kommer ur en egen och säregen värld, som vi i juryn ser fram emot att fortsätta utforska tillsammans med alla som nu får ta del av Olle Norås konst.”
Ur text från juryn /Maria Bonnier Dahlins stiftelse
Olle Norås (f. 1982, Gagnef, Sverige) har en BFA i järnsmide från HDK Steneby, Akademin för design och hantverk, Göteborgs universitet 2011, och har studerat vid Kungliga institutet för konst mellan 2013-2015. År 2017 mottog han Maria Bonnier Dahlin Stipendium i Stockholm. Utvalda utställningar Alla tysta varelser i Galleri Se Konst, Falun, 2017; duoutställningen En god kniv och några enkla ord, med Olof Marsja, på Åttiofjärde konsthallen, Stockholm, 2017; och grupputställningen, Träden, ljusgröna: Landskapsmålning - förr och nu på Bonniers konsthall, 2020, Stockholm.
Olof Inger
Olof Inger behandlar frågor kring kroppens funktioner, gränser och kontaktytor. Nervtrådar och energier som tar sig utanför kroppens konturer likt här i verket Meditationer , där Inger gång på gång upprepar mönster i oändlighet. Dessa teckningar söker sig inåt, för att nå inre frid och lugn till skillnad från tidigare verk där Inger koncentrerat sig på kroppslig kraft, aggression och manlighet.
Meditationer, är en serie teckningar som tillkommit under en kontrollerad arbetsprocess av koncentration och närvaro där Inger utför en rad meditationer. Arbetet är utfört på printpapper beskuret till 36x36cm. Måttet utgör storleken Inger behöver för att styra arbetet under meditationen. Systematiskt och regelbundet löper linjen samman ur början och slut, en förening där varje teckning utgör en unik loop. Svarta linjer på vitt eller vita linjer på vitt papper.
Olof Inger (1979) bor och arbetar i Stockholm, Sverige. Inger har en BFA från Kungliga Konsthögskolan och en MFA från Yale University, USA. Inger har tidigare visat sina verk på Miguel Abreu Gallery, New York; 109 Gallery Brooklyn, New York; Bonniers Konsthall, Stockholm; Vestfossen Kunstlaboratorium, Oslo; Anna Bohman Galleri, Stockholm; Galleri Thomassen, Göteborg. Olof Inger har blivit tilldelad Elizabeth Canfield Hicks Award, Yale University Honorary Award (2014); Maria Bonnier Dahllins Stipendium (2013) och Baertlingstipendiet (2012). Ingers verk finns representerade hos Statens konstråd, Stockholms läns landsting, Bonniers konstsamling, Ståhl Collection, och NOCO Nordic Contemporary Art Collection.
Victoria Verseau
Victoria Verseaus konstnärliga arbete behandlar teman som könskonstruktioner, minnen, identitet och sociala strukturer. Utgångspunkten för hennes arbete är ofta hennes egen erfarenhet som nybliven kvinna efter en transition. Genom sin konst undersöker hon sin egen ambivalens inför att vilja berätta personliga historier och samtidigt vilja värna om sin integritet.(Neonskulpturen ”Dissolved Monument” (2020), som visas här, är en vidareutveckling och en dekonstruktion av skulpturen ”Monument2012” *.) Här har avtecknade linjer av den ursprungliga skulpturen översatts till neon. Linjerna och delarna är på väg ifrån varandra, de löses upp i rummet, de faller sönder och fragmenteras. För Victoria finns det något spöklikt och nästan magiskt med neon. Något osynligt i atmosfären, ett ljus i stadsnatten som kontrasterar mörkret, en gas som blir synlig först då den infångas och bearbetas.
* ”Monument 2012” är en skulptur av den H&M-jacka jag bar då jag blev dumpad av min ungdomskärlek. Efter den händelsen har jag aldrig känt samma brinnande och passionerad kärlek till en annan person. Jackan blir en symbol för ett avgörande minne. En upprepning av ett minne. Ett stelnat plagg, en främling, ett skal, där den kropp som en gång bar jackan saknas. Ett fysiskt objekt som förlorat sin funktion i övergången till skulptur. Situationer och händelser är laddade i objektet, tid har lämnats i materialet, något ickefysiskt har placerats i det fysiska.” / Victoria Verseau
Victoria Verseau (f. 1988 Mariestad) är konstnär och filmskapare och jobbar i olika medier såsom skulptur, installation, rörlig bild och performance. 2020 erhöll hon en Master i Fri Konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. I sin konstnärliga praktik utgår Victoria ofta från sin egen situation som nybliven kvinna efter en transition. Hennes arbete behandlar teman som transition, minne, könskonstruktioner och gränsen mellan det privata och det publika. 2021 valdes Victorias videoverk "Approaching a Ghost" (2020) av Bonniers Konsthall som det svenska bidraget i Artists’ Film International och kommer visas på prestigefyllda konstinstitutioner över världen. Hon har haft flera separatutställningar i Sverige. 2021 ska hon ha en soloutställning på Uppsala Konstmuseum. Hon har haft flera separatutställningar i Sverige, hösten 2021 ställer hon ut ytterligare en separatutställning på Uppsala Konstmuseum. 2018 erhöll Victoria ”Anna-priset”, ett stipendium som distribueras av WIFT och UN Women Sweden. Hon var även en av deltagarna i långfilmssatsningen STHLM-debut och regisserat och skrivit filmerna Exercise One (2016), The Session (2014) och To be Unclear (2013). Exercise One reser för närvarande runt på festivaler runtom i världen med visningar på bl.a. Outfest LA, Lovers FF Torino och Encounters Bristol. Victoria Verseau arbetar nu utöver sin konst med långfilmen ”Meril”.
Jesper O.T. Andersson
Vårt språk består av variationer av ljud, vilka sätts ihop i olika set, det vill säga ord. Dessa, i sin tur levereras i sekvenser, vilka bildar meningar som bär på budskap inom en viss kontext. Enligt samma principer utformade Jesper T O Andersson en byggsats, en skulptur som fysiskt gestaltar språkets grundläggande dynamik, dess grundelement och det murverk som sätter ihop det hela. SET/SÄTT kan nog liknas vid ett försök att utforma en språkvetenskaplig motsvarighet till de modeller av molekyler som ofta förekommer i naturvetenskapliga sammanhang. Modellen är å ena sidan en hopplöst förenklad beskrivning av ett oerhört komplicerat skeende; men å andra sidan ett helt nödvändigt hjälpmedel för att ens kunna börja förstå hur det hänger ihop. SET/SÄTT ska förstås som ett avstamp till att börja förstå en bit av det intrikata språkspel som bygger upp och formar vår verklighetsuppfattning. Verket SET/SÄTT är Jespers skulptur byggd av askträ som här sträcker ut sig i galleriet i Östra Karup. I Stockholm kan man nu se ett av hans verk i konstmontern på Odenplans T-station
Jesper O. T. Andersson (1991) är född i Jönköping men är baserad i Stockholm, Sverige. Han har en kandidat och master i fri konst från Kungl. Konsthögskolan (2014-2020) inklusive utbytesstudier på Glasgow School of Art (2018) och Tsinghua Academy of Fine Arts and Design, Beijing (2019). Grupputställningar i urval inkluderar Interference, Österängens Konsthall, Jönköping (2020), SEART - Sweden Emerging Art, Stockholm (2017, -18, -19, -20), Den Tänkande Handen, konstakademien.se (2020), Konst åt alla Jönköpings län, Riksföreningen Våra Gårdar, Gränna (2019), Hemskt Roligt!, Malmö, Galleri 21, ( 2016), How long Is Now, Elektrozavod Galleri, Moskva (2015).
Clara Gesang-Gottowt
Clara Gesang- Gottowts målningar uppstår ofta ur upplevelser av naturen. Solen, elden, havet, dimman… Hennes bildvärld är föreställande men kan upplevas som abstrakta. Genom omtagningar, bortskrapningar , gnuggningar och övermålningar växer målningarna fram. Motiven upprepas ofta men är föränderliga, förgängliga och otidsbundna. Hon skapar stämningslägen som når betraktarensegna upplevelser och minnen.
Måleriet är viktigt för Clara Gesang- Gottowt då det både är en tillflykt och en total närvaro i nuet. Hon säger att arbetet i ateljén lär henne om livet, får henne att våga ta risker, beslut och komma vidare, en slags styrka och mod utan att följa regler eller recept. Clara Gesang- Gottowt säger att måleriet ger henne självförtroende att våga släppa kontrollen och bejaka det som är vackert.
Clara Gesang-Gottowt (f. 1985) är från Stockholm men bor och arbetar numera i Lund. Hon är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och har haft en rad separatutställningar, i kryptan i Lunds domkyrka och på Molekyl Gallery i Malmö, samt deltagit i ett flertal grupputställningar både i Sverige och utomlands. Clara Gesang-Gottowt finns representerad i många samlingar bland annat på Moderna Museet, Malmö Konstmuseum och i regioner runt om i landet.
Marcus Matt
Måleriet är det medium som Marcus Matt använder för att upptäcka och förstå världen. Verkligheten upplevs i mängder. Skissandet är ett trålande. Varseblivningar destilleras.Måleriet sker språklöst. Formuleringen kommer sedan. Målningarna blir till ord. Orden placeras bredvid varandra. I rummet mellan öppnas världen. Vykort på väggen. Hälsningar från fjärran platser. Hågkomster från fjärran tider.
Marcus bildar i måleriet ett eget ordförråd med vilka han bygger nya meningar. Det finns en cyklisk aspekt i processen, där tecken, former och figurer återkommer i olika medier och konstellationer. Måleriet blir hans kommunicerande. Det handlar om precist beskrivande, som i en haiku, där ord valts och valts bort enormt omsorgsfullt.
”Jag söker efter kontakt i måleriet. En sann kontakt bortom alla barriärer. Det är att dyka ner i Herakleitos flod vilken jag annars endast får doppa fötterna i. C G Jung förklarar känslan väldigt bra i sin beskrivning av den mytologiska situationen i föreläsningen ‘Den analytiska psykologins förhållande till det litterära konstverket’:” Marcus Matt
‘Ögonblicket då den mytologiska situationen inträder, kännetecknas alltid av en särskild emotionell intensitet. Det är som om det slogs an strängar inom oss vilka aldrig klingat förr, eller frigjordes krafter vilkas existens vi inte haft en aning om. […] Det är därför inte undra på om vi, när vi uppnår en typisk situation, plötsligt upplever en alldeles speciell känsla av befrielse och känner oss som om vi bars fram, eller tycker oss gripna av en överväldigande makt. I sådana stunder är vi inte längre bara enskilda individer utan delar av ett släkte. Hela människosläktets stämma stiger upp inom oss’
Marcus Matt född 1992 i Dalköpinge, bor och arbetar I Malmö. Master 2017 MKH. Stipendier: Konstnärsnämnden arbetsstipendium 2019, Sparbankstiftelsen Skånes Konststipendium 2019 Konstakademien, ettårigt ateljéstipendium inom Bernadotteprogrammet 2017.