20.6 - 12.7 2020
Lars Englund
Samling:
Olof Inger
Michael Johansson
Anders Sletvold Moe
Jakob Simonson
Yvonne Möller
Lars Englund
Lars Englund är en unik skulptör i svensk konst som inte låter sig kategoriseras med enkelhet. De industriella materialen och spelet mellan verket och rummet för tankarna till 60-talets minimalism, och de geometriska formspråket minner om den abstrakta konstruktivismen. Men de svällande formerna och arkitektoniska experimenten kan lika gärna liknas vid barockens böljande formspråk.
Men Lars Englunds konst blir aldrig kylig trots att materialet han använder kommer från industrin. Vi bjuds in att delta i ett experiment av luft, volym och rörelse. Böljande klot, sfärer av gummi, stål, plast och aluminium och cirklar som återupprepas och sammanfogas. Den strikta symmetrin, repetitionen och materialen överraskar ofta med en inkonsekvens och ett organiskt och sensuellt helhetsintryck där samspelet mellan skulpturens inre och yttre rymd är en del av upplevelsen. Englunds verk sträcker sig genom galleriet i en lek med skenbart enkla former som vecklar ut sig i både mikro- och makroperspektiv och förenar sig med luften i rummet.
Lars Englund är född 1933 i Stockholm, bor och verkar i Stockholm och Jonstorp. 2005 fyllde Englund Moderna Museet i Stockholm med en stor retrospektiv soloutställning. Han är en av de svenska konstnärer som har nått ut mest i världen och har t.ex. ställt ut på P.S.1 i New York, Centre Culturel Suédois i Paris, Guggenheim Museum i New York, American-Scandinavian Foundation i New York, på Venedigbiennalen 1978 samt Galerie Ileana Sonnabend i Paris. Fram till nyligen bar var och en av oss i våra plånböcker några av hans minsta skapelser: 25-öringen, 50-öringen, och 1 kronan som Englund formgav 1976.
Samling
Olof Inger
Som före detta MMA-fighter är Olof Ingers konst en del av hans pågående undersökning av sin egen kropp. I Ingers nya verk är kroppen närvarande som spår — i kollage sydda med material från kampsporternas värld som han själv använt i träningslokalen. Materialet har bearbetats av kroppen i flera omgångar och har en personlig, fysisk relation till konstnären.I Ingers konst figurerar också frågor kring kroppens funktioner, gränser och kontaktytor. Nervtrådar och energier som tar sig utanför kroppens konturer är broderade med grova stygn i ett manér av frustration. De starka färgerna och robusta materialen talar om kraft, aggression och manlighet. Men dessa ämnen går inte att beröra utan att tala om en dualitet hos kroppens egenskaper. Ingers konst vittnar således om sårbarhet, förverkade föremål och fysisk utmattning.
Född 1979 bor och jobbar i Stockholm, Sverige. Inger har en BFA från Kungliga Konsthögskolan och en MFA från Yale University, USA. Inger har tidigare visat sina verk på Miguel Abreu Gallery, New York; 109 Gallery Brooklyn, New York; Ribordy Contemporary, Geneva; Bonniers Konsthall, Stockholm; Vestfossen Kunstlaboratorium, Oslo; Anna Bohman Galleri, Stockholm; Galleri Thomassen, Göteborg. Olof Inger har blivit tilldelad Elizabeth Canfield Hicks Award, Yale University Honorary Award (2014); Maria Bonnier Dahllins Stipendium (2013); Baertlingstipendiet (2012); och Eva & Hugo Bergmans minnesfold (2012). Ingers verk finns representerade hos Statens konstråd, Stockholms läns landsting, Bonniers konstsamling, Ståhl Collection, och NOCO Nordic Contemporary Art Collection.
Michael Johansson
I serien Flip Shelffortsätter Michael Johansson utforska den materiella värld vi omger oss med. Insamlade vardagsföremål i färgscheman som drar åt det monokroma hållet har noggrant pusslats ihop mellan hyllplanen på vägghängda hyllsystem.
Vid första ögonkastet kan föremålens placering förefalla slumpmässiga. Men verkens tydliga geometriska form bygger på repetitiva strukturer, där upprepningen av samma objekt ger verken exakt samma komposition om vridna 180 grader. En slags palindromer som skapar en rundgång i sig själva. De funna föremålens spår från ett tidigare liv gör ändå att dubletterna skiljer sig åt. Repor som gett objekten en egen karaktär eller färger som förändrats av tidens gång. Besökaren bjuds in till att upptäcka dessa skillnader samtidigt som verkens dolda mönster sätter allting i en ny kontext.
Michael Johansson är född 1975 i Trollhättan. Han har en BFA från Kunstakademiet i Trondheim 2003 och tog en MFA på Malmö Konsthögskola 2005. Johansson har deltagit i många utställningar både nationellt och internationellt, bland annat Vigeland-museet i Oslo, Moscow Museum of Modern Art och Nikolaj Kunsthal i Köpenhamn. Hans konst har köpts in av bland annat Kulturrådet, Malmö Konstmuseum och Norska kulturrådet. I fjol kunde vi även se honom i TV-programmet Lerins lärlingar.
Anders Sletvold Moe
Anders Sletvold Moe har med sitt geometriska måleri utmärkt sig som en av sin generations mest distinkta abstrakta konstnärer. Med en stadig blick på sina föregångare går han ofta i direkt dialog med nordisk modernism och hans arbete är rikt på referenser till konstnärer som har inspirerat honom.
Med en koncentrerad palett av få färger, ofta grönt och svart, finner Sletvold Moe en mångfald av möjligheter. Moes målningar är ofta en fysisk upplevelse. Den täta svärtan skapar en rymd som om den öppnar sig mot något annat. Med stram precision berättar Sletvold Moe om konstens rumsliga omgivning —rummets arkitektur och ljusförhållanden. I en hommage till konsthistorien bär verken på reflektioner kring konstens begynnelse, slut och fysiska omgivning.
Född 1978 i Stenkjaer, bor och arbetar i Oslo. Sletvold Moe har en MFA från Malmö Art Academy. Han har haft soloutställningar på bland annat Galleri Ping Pong i Malmö, Elastic Gallery i Stockholm. Han finns i representerad i samlingar såsom Malmö Konstmuseum, Statens konstråd och Uppsala Konstmuseum och har erhållit utmärkelser såsom Statens Kunstnerstipend for etablerte kunstneres 10-åriga arbetsstipendium och Billedkunstnernes Hjelpefonds 3-åriga arbetsstipendium.
Jakob Simonson
I år på Arnstedt visar Jakob Simonsson en serie nya målningar, vars skimrande effekt skapats genom att blanda ner aska i akrylfärgen, som han rollar ut i flera tunna lager vilkaslipasmellan varven. Askan, som tidigare varit ting, harförlorat sin form och materialitetför att bli ett gråspräckligt pulver som sprids över plåten. Partiklarna sprider sig som en dimma, ibland glesare, ibland i tätare anhopningar. Bildar de återigen former och associationer till något figurativt? De materiella aspekterna av måleriet är en viktig fråga för Simonsson — när blir bilden en bild? När övergår pigmentet till målning?
Född 1974 i Skara. Bor och är verksam i Malmö. Simonsson har haft soloutställningar på bland annat Malmö Konsthall, Krognoshuset i Lund samt Galleri Ping-pong i Malmö och grupputställningar på Moderna Museet och Ystads Konstmuseum. Simonsson finns representerad i b.la Malmö Konstmuseums och Region Skånes samling.
Yvonne Möller
Ordet Interferens beskrivs i SAOB som “påverkan där den inte hör hemma” eller “oönskad interaktion”. Yvonne Möller beskriver sin konst med detta begrepp --den interferens som sker när färg, djup, yta och ljus möts. Ögonen tvingas att röra sig fram och tillbaka inför kombinationen mellan grönt, gult och magenta. Bilderna blir ett mellanting av sjöar och satellitbilder.
Yvonne Möller har en yrkesbakgrund som mekaniker och arbetar med material som expanderad uretan, aluminium och vakuumformad ABS. Skrovliga ytor och skikt bildas av reliefer och digitala bilder, som oupphörligt skiftar mellan cirkel och klot.
Yvonne Möller är född 1953, bor och arbetar i Stockholm och Jonstorp