24.10 - 21.11
Höstsamling:
Bella Rune
Hertha Hanson
Emma Bernhard
Ellisif Hals
Elisabet Thun
Jarl Ingvarsson
Emelie Sandström
Marcus Matt
Marie Capaldi
Bella Rune
För första gången visas Bella Runes verk på galleriet. Det är tre vertikala skulpturer av tunnaste trådar infärgade med läsk, skrivarbläck och lökskal. Idén om skulptur så som massa, tyngd och kropp, upplöses i ett skirt färgat ljus som gränsar till det immateriella. De tre skulpturerna sträcker sig från golv till tak med skicklighet av en hantverkare som vet hur färg ska blandas och skiljas och som ser det textila i en varp omvandlas till fast form.
Jag tänker på mina skulpturer som gränssnitt som förhandlar relationer, som mellan en digital och en fysiskt/taktil värld, mellan traditioner och samtid, mellan klubbliv och konsthistoria/ BR
Bella Rune, född 1971 arbetar och bor i Stockholm. Hon är utbildad vid Chelsea College of Art. Hennes senaste utställningar inkluderar Konsekvensanalys i Konstskogen i Uppsala, en permanent utsmyckning på Gävle sjukhus, grupputställningar på Moderna Museet och Galleri Magnus Karlsson, soloutställningar i Sverige och i Mexiko. Tidigare utställningar inkluderar soloutställning på Marabouparken och Ynglingagatan 1, och projekt under Istanbulbiennalen. Hennes verk finns representerade på bland annat Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och Malmö konstmuseum.
Emelie Sandström
Emelie Sandström (1986) är en sökande konstnär inom den andliga, översinnliga världen. Hennes utgångspunkt är teckning, men hon arbetar också med objekt och skulptur. Uttrycket är särpräglat, allvarligt, själfullt och mystiskt. Den andliga längtan i konstverken är mycket påtaglig. Andlighet är ju något immateriellt, något representativt för själslivet som förknippas med tro och sökande, men det behöver inte betyda en tro på något övernaturligt eller transcendent. Konst kan också ge en översinnlig upplevelse. ……
Kolonnen, staven, spiran och kronan, som hämtade ur sagans värld, är återkommande figurativa element i Emelie Sandströms bildvärld. Maktsymboler, eller som konstnären menar, ledstjärnor för trygghet åt människor i stunder av allvar. Motivvalet har att göra med viljan att uttrycka andlighet, att känna sig närmre högre makter. Hon berättar hur hon under arbetets gång kan drivas av både salighet och skräck. Två starka känslor som ligger nära varandra och där man rör sig på okänd mark utan full besinning…… / Åsa Nacking
Emelie Sandström är född 1986 i Stockholm, bor och arbetar i Malmö. MFA MKH, Edstrandska stiftelsens stipendium 2015 och Bror Hjorts tecknings stipendium 2014 som även innebar en soloutställning på Bror Hjorts Hus. mÅnga privata galleriutställningar. Hon har även flera uppdrag för offentlig miljö, SUS i Malmö, MKB Malmö, etc
Ellisif Hals
Ellisif Hals arbetar ofta med koncentrerad noggrannhet, som i dessa torrnålscollage där hon i lager på lager skär ut fält och på så sätt ger bilden nya former. Perspektivet förskjuts,varieras och färgskillnader framträder. Processen är långsam, vilket tilltalar Ellisif Hals. Bilden växer fram under arbetet och Konstnären menar att metoden får bilden att ”väntas fram”.
Ellisif Hals är född i Molde, Norge, 1981. Bor och arbetar i Malmö. Har en BFA från Kunsthøgskolen i Oslo. 2014 fick hon ett stipendium från Maria Bonnier Dahlins Stiftelse och ställde i samband med det ut på Bonniers konsthall i Stockholm. Hon har gjort flera konstnärliga gestaltningar i offentliga rum.
Elizabet Thun
Min ambition är inte att imitera en verklighet eller en verklighetstrogen bild utan att skapa en bild som är viktig för mig. Den målade bilden. Mina målningar byggs upp i lager där olika och ibland motstridiga uttryck tillåts samexistera. Genom att kombinera tydligt läsbara detaljer och helt abstrakta former, eller spontana gester som bryter sig loss från det figurativa, vill jag skapa en dynamik. Spelet mellan ljus och mörker är ett lika viktigt inslag som balansen mellan kontroll, struktur och kaos. I mitt måleri är naturen alltid nära och jag har i flera projekt arbetet med min egen och vår tids relation till skogen.
Elizabet Thun är född 1978 och MFA Konsthögskolan i Bergen, Norge 2009. Hon har bland annat ställt ut på Kunstnerforbundet i Oslo, Ayumi Galleri/Cave, Tokyo, Ystad Konstmuseum, Moderna Museet, Malmö och på Ljungbymuseet. I Östra Karup har hon haft flera separatutställningar samt på andra gallerier i Skåne tex Ping-Pong i Malmö.
Emma Bernhard
Emma Bernhard har denna gång använt grågrön filt av ull på vilken hon med breda kraftfulla penseldrag lagt på det intensiva ljusgröna.
På avstånd är det nära till hands att tolka motiven som tecken, likt uppförstorade penseldrag i tusch, ett eget alfabet med varje bokstav innesluten i en egen bild. Men i verkligheten är texturen om inte allt, så essentiell: Emma Bernhard målar på ullfilt som underlag där färgens olika tillstånd blir tydliga. Spår av hur färgen smetats ut, alltid i en framåtrörelse, för att därefter torka och stelna till, ger varje målning fler betydelser än vad ett endimensionellt tecken förmår bära. / Johanna Gredfors Ottesen HD 2018
Emma Bernhard är född 2081 i Stockholm bor och arbetar på Bjäre. Utbildad i filosofi i Madrid, måleri på St. Martins London, skulptur Wimbledon College of Art, London.Visats senast Artipelag, Stockholm 2020, Gallery Bjorn and Gundorph, Danmark 2020, Galleri Erik Nordenhake Stockholm 2018 och Arnstedt Östra Karup 2018.
Hertha Hanson
Framför en målning av Hanson försöker ögat skapa ordning av de rytmiska och vegetativa formerna, men utan framgång. Avbrotten i penseldragen stoppar betraktaren från att finna motiv. Färgytans struktur intensifieras: den blå svalkar och den röda glöder.
Hertha Hansson är född 1980 i Lund och bor och arbetar i Karlstad. Hon har en MA från Malmö Konsthögskola. 2017 blev Hansson tilldelad Edstrandska Stiftelsens stipendium. Hon har deltagit i grupputställningar på bl a Moderna Museet Malmö, Malmö Konstmuseum och Lunds Konsthall. Separatutställningar galleriarnstedt, Vargåkra gård, ANNAELLEGALLERY mfl. Hanson har gjort flera publika utsmyckningar och finns representerad hos bland annat Gotlands Museum, Bror Hjorts hus och region Halland.
Jarl Ingvarsson
Jarl Ingvarsson fabulerar i färg. Han låter enkelhet, komplexitet, banalitet, allvar, och skämt balanseras med sentimentala känslosamhet. Han utnyttjar de yttersta motpolerna i valör och kulör och har också den suveräna förmågan att hantera komplexa färgklanger och balansera såväl mycket höga dissonanta kulörer som lågmälda.
De åtta nya målningarna är inspirerade av ett gammalt memoryspel som han hittat på loppis. I sexton delar finner vi enkla motiv som bilen, båten etc målade på färgstarka bakgrunder. Ingvarsson visar på konsten att med glädje hantera en bildyta.
Marcus Matt
Jag intresserar mig för upplevelsen av att existera. Mina målningar tar sin början i en mängd varseblivningar. Måleriet är det medium genom vilket jag kan upptäcka världen, uppleva världen, och även skapa den. Försöka förstå den. Jag önskar att genom måleriet transformera rummet till ett nätverk av vägar. Som vykort på väggen, bilder från fjärran platser, lika oklara som självklara. Förvirrat igenkännbara. Minnen från en tid innan jag, ärvda av världen. Kanske inte mina minnen. Jag minns efteråt. I måleriet skapar jag ett ordförråd som jag kan använda för att sätta ihop nya meningar. Det finns en cyklisk aspekt hos min process, där tecken, former och figurer återkommer i olika medier och konstellationer. Måleri för mig handlar om kommunikation. Det gäller att vara precis. Det handlar alltså lika mycket om det jag väljer att inte säga som det jag väljer att säga. Som i en haiku, där ord valts och valts bort enormt omsorgsfullt för att bilda de sjutton mora som tillsammans formar en hel värld. Jag söker efter kontakt i måleriet. En sann kontakt bortom alla barriärer. Det är att dyka ner i Herakleitos flod vilken jag annars endast får doppa fötterna i. Carl Gustav Jung förklarar känslan väldigt bra i sin beskrivning av den mytologiska situationen i föreläsningen ‘Den analytiska psykologins förhållande till det litterära konstverket’:
‘Ögonblicket då den mytologiska situationen inträder, kännetecknas alltid av en särskild emotionell intensitet. Det är som om det slogs an strängar inom oss vilka aldrig klingat förr, eller frigjordes krafter vilkas existens vi inte haft en aning om. […] Det är därför inte undra på om vi, när vi uppnår en typisk situation, plötsligt upplever en alldeles speciell känsla av befrielse och känner oss som om vi bars fram, eller tycker oss gripna av en överväldigande makt. I sådana stunder är vi inte längre bara enskilda individer utan delar av ett släkte. Hela människosläktets stämma stiger upp inom oss’
Marcus Matt född 1992 I Dalköpinge, bor och arbetar I Malmö. Master 2017 MKH. Stipendier: Konstnärsnämnden, ettårigt arbetsstipendium 2019, Sparbankstiftelsen Skånes Konststipendium 2019 Konstakademien, ettårigt ateljéstipendium inom Bernadotteprogrammet 2017.
Marie Capaldi
Marie Capaldis bildvärld kretsar kring det vardagliga. Gärna sina tvillingflickor men då de nu är vuxna kvinnor har det här gången blivit målningar av valpar och herdinnor. Hon samlar på porslinsherdinnor eftersom hennes italienska familj sålde just sådana. Att det blev valpar är för att deras gamla hund precis avlidit och en ny hund kretsar i Capaldis tankar.
Marie Capaldi född i Göteborg 1958, utbildad på Valand 1990. Representerad på Konstmuseet i Göteborg, Borås, Västerås-Norrköpings Konstmuseum och Skövde. Capaldi fick Sten A.Olssons Kulturstipendium.