2.10 - 30.10 2021
ANDREAS ERIKSSON
LARS ENGLUND
ELISABETH ÖSTIN
IDAG SISTA DAGEN 11-16
Andreas Eriksson - prints
Andreas Eriksson är en mångsidig konstnär som arbetar parallellt med måleri, skulptur, fotografi, grafik, textil, böcker och film. Han har ett stort intresse för såväl teknik som material och textur. En stor inspirationskälla är naturen. Han romantiserar den inte utan iakttar den mer i detalj och söker kopplingar. I sina målningar bygger han upp strukturer av penseldrag, lager och färgblock som kan läsas som landskap, jordlager, mossfibrer, växtceller och gyllene fält, mer likt abstrakta landskap där färgerna lånats från naturens.
Som i hans förra soloutställning här, Sken, som visades 2014, då vi i målningarna kunde ta del av hans strövtåg i det urgamla landskapet kring Kinnekulle, där han har sin ateljé. När han nu gör sin tredje soloutställning på galleriet (den första var 2009) är det en mer nedtonad färgskala han visar upp i de nya monotypier, torrnålar och stora silkscreenarbeten.
Monotypierna håller samma färgtoner som de vävnader av oblekt lin, som visas på Skissernas museum i Lund. Vid första anblicken verkar färgschemat begränsat, men en rikedom av nyanser och strukturer uppenbarar sig strax när man betraktar dem på nära håll.
Tack vare Andreas Erikssons galleri i Berlin - Galerie neugerriemschneider - kan vi genomföra denna så efterlängtade utställning i Östra Karup.
Andreas Eriksson är född i Björsäter 1975, bor och arbetar i Medelplana och Lidköping. Han studerade 1993–98 på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och fick sitt internationella genombrott 2007, då han erhöll Baloise Art Prize, Art Statements, Basel, Schweiz. Eriksson representerade Sverige på Venedigbiennalen 2011. Han är representerad på Centre Pompidou i Paris, MUMOK i Wien, Göteborgs konstmuseum, Moderna Museet i Stockholm, Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk, Nasjonalmuseet i Oslo, Statens Konstråd med flera. Eriksson blev ledamot av Konstakademien 2014.
Eriksson har utfört flera offentliga verk, bland andra Weissensee No. 4 för Akademiska sjukhuset i Uppsala, Roundabout för Södersjukhuset i Stockholm, Baum 1 för Huvudbiblioteket i Solna, Roundabout the Pipeline Tree för AstraZeneca (nuvarande Medicon Village) i Lund samt den stora målningen Stenbrottet för Nya Karolinska i Solna.
lars englund
Lars Englund är en unik skulptör i svensk konst som inte låter sig kategoriseras med enkelhet. De industriella materialen och spelet mellan verket och rummet för tankarna till 60-talets minimalism, och de geometriska formspråket minner om den abstrakta konstruktivismen. Men de svällande formerna och arkitektoniska experimenten kan lika gärna liknas vid barockens böljande formspråk.
Men Lars Englunds konst blir aldrig kylig trots att materialet han använder kommer från industrin. Vi bjuds in att delta i ett experiment av luft, volym och rörelse. Böljande klot, sfärer av gummi, stål, plast och aluminium och cirklar som återupprepas och sammanfogas. Den strikta symmetrin, repetitionen och materialen överraskar ofta med en inkonsekvens och ett organiskt och sensuellt helhetsintryck där samspelet mellan skulpturens inre och yttre rymd är en del av upplevelsen.
Lars Englund är född 1933 i Stockholm, bor och verkar i Stockholm och Jonstorp. 2005 fyllde Englund Moderna Museet i Stockholm med en stor retrospektiv soloutställning. Han är en av de svenska konstnärer som har nått ut mest i världen och har t.ex. ställt ut på P.S.1 i New York, Centre Culturel Suédois i Paris, Guggenheim Museum i New York, American-Scandinavian Foundation i New York, på Venedigbiennalen 1978 samt Galerie Ileana Sonnabend i Paris. Fram till nyligen bar var och en av oss i våra plånböcker några av hans minsta skapelser: 25-öringen, 50-öringen, och 1 kronan som Englund formgav 1976.
Elisabeth Östin - Dimmans vän
Genom sitt måleri behandlar Elisabeth Östin ämnen som det formlösa och okända. Hon arbetar intuitivt för att måla och teckna fram bilder som inte existerar på förhand. Östin hänvisar ofta till “omöjliga objekt”, sådant som inte går att beskriva med ord, men som hon försöker gestalta via måleriet och dess förmåga att formulera en sinnlig upplevelse. ”Som att träda in i en dimma och försöka urskilja de former och skepnader som halvt dolda visar sig där inne.” Genom den kroppsliga process som måleriet innebär träder bilden fram ur dunklet.
Elisabeth Östins arbete präglas av en aktsamhet gentemot hur det kollektiva minnet kan påverka varseblivningen. Med sitt abstrakta måleri styr hon bort från redan konstruerade meningar, bort från det som är inlemmat i våra tidigare erfarenheter.
Det är en plats där intuition blir ett viktigt verktyg.
Elisabeth Östin är född 1989 i Viken, Skåne, bor och arbetar i Arrie. Hon har en Master i fri konst från Konsthögskolan i Malmö 2019 med en termin vid Slade School of Fine Art i London. Östin har tidigare visat sina verk bland annat här på Galleri Arnstedt, Skissernas museum i Lund, galleri Obra i Malmö, Sölvesborgs konsthall och Digitaliseum, Malmö. 2017 hade hon sin första separatutställning på Galleri Thomas Wallner, Simris. Hennes verk ingår i Statens konstråds samlingar, Uppsala kommun och privata samlingar. I höst visas Östin även i utställningen ”Jag bor i en annan värld, men du bor ju i samma - Drömmare söder om Hallandsåsen” Kulturhuset RAVINEN, på Galleri Rostrum, Malmö samt i grupputställningen Porto i Oslo.