6.11 - 19.12
staffan Nihlén
diana orving
Shahla k. Friberg
aleKSandra Kucharska
Staffan Nihlén
Den konst du berörs av är aktuell, var någonstans den ligger i tiden hör inte hit.
Staffan Nihlén gör sina skulpturer av stenar som han finner i Carrarra, de Italienska marmorbergen. När Nihlén rör sig i dessa landskap letar han efter en stenar som redan från början uttrycker rörelse och lyster. Dessa bearbetar han sedan för hand i verkstaden. När denna sten sedan förflyttas till ett nytt sammanhang får den en ny betydelse.
Staffan Nihlén är född 1929, bor och arbetar i Stockholm och i Brantevik. Han är utbildad på Otte Skölds målarskola i Stockholm 1945-48, Konsthögskolan i Stockholm 1950-55 samt vid Academy di Belli Arti, Venedig, Atelier Friedländer, Paris. Nihlén har gjort flera offentliga verk och pryder en stor del av det offentliga rummet i Malmö och Lund. Han är en av Sveriges mest visade konstnärer och senast kunde man se flera av hans skulpturer på Waldemarsudde 2014.
Diana Orving
Diana Orving skapar skulpturala installationer som bär på en sällsam känsla av närvaro. Skulpturernas textila kroppar vänder och vrider sig i rummet, de tar plats och påverkar hur besökaren rör sig. De skira materialen ger ett taktilt intryck och bidrar till kontemplativ stämning, som ytterligare förstärks av verkens skiftande och flexibla struktur.
Skulpturerna svävar i luften och är voluminösa till sin form. Det finns en materiell närvaro i dem samtidigt som de är transparenta och består av luft. De för tankarna till något organiskt, ett skelett från ett djur eller en kokong eller frökapsel från en växt.
Orving, modedesigner och konstnär, betraktar mönsterkonstruktion som ett slags ”rörlig arkitektur”; en föränderlig volym och ett rum för kroppen. Hennes metod grundar sig i en vilja att förena drapering – en process som ofta sker intuitivt och fungerar som ett textilt skulpterande – med ett mer matematiskt sätt att förstå konstruktion. Genom det noggranna handarbetet och den ständiga närheten till det textila materialet uppstår successivt en repetitiv ritual, där skulpturerna växer fram, bit för bit.
Diana Orving (f. 1985) är konstnär och modedesigner baserad i Stockholm. Hon har deltagit i grupputställningar på Teatergrillen (2019) och på Sven-Harrys konstmuseum (2020). 2017 höll hon en separatutställning på Dusty Deco och utsågs till Årets Designer av Elle Magazine. Senast hade Oving en separatutställning på Varbergs konsthall under vår/ sommar 2021.
Shahla K. Friberg
Shahla K. Friberg skapar sina verk i en meditativ, organisk process. Likt en traditionell glasmålningsteknik, binder hon samman noggrant utskurna skärvor av glas, vissa spegelvända, andra färgade, tillsammans med varandra i olika vinklar med hjälp av smält lod och kopparfolie. Friberg framkallar med sina speglande skulpturer minnets ömma men storslagna natur. Ibland genom att kasta tillbaka komplexa bilder av den som betraktar. Vid andra tillfällen genom att fungera som spektakulärt färgglada kapslar i vilka man kan projicera sina egna minnen och på så sätt skapar de en länk till en imaginär plats som är fri.
Shahla K. Friberg (född 1978 i Toronto, Canada) bor och arbetar i Los Angeles, CA och Arild, Sverige. Friberg har tidigare visats i grupputställningarna, The Re-Inauguration of the Pleasure Dome, tillsammans med Isabelle Albuquerque , Mike Kelly, David La Chapelle, Devin B. Johnson och Gus Van Sant, curerad av Ben Lee Ritchie Handler, presenterad av Jeffrey Deitch Gallery och Nicodim Gallery för LA Frieze week 2020, The desire for Transparency, tillsammans med Ai Weiwei, Monir Shahroudy Farmanfarmaian , Sung-Won Park, Misha Kahn, Thaddeus Wolfe och Dustin Yellin, kurerad av Paul Laster och Renée Riccardo för Intersect Chicago/ SOFA, 2020 och All Tomorrow's Parties, 2021, tillsammans med Trulee Hall, Chaz Guest, Chuck Arnoldi och Simon Haas Kurerad av Michael Slenske.
Aleksandra Kucharska
Aleksandra Kucharska arbetar oftast med storskaliga teckningar och bygger upp sina bilder lager för lager med blyerts. I många verk är gråskalan jämn, övergångarna mjuka och kontrasterna få. Hinnan av blyerts är möjligen dimma, en dag då vi knappt kan skönja trädens stammar, eller huset längre bort. Eller så befinner vi oss på tröskeln mellan medvetenhet och sömn, i det flytande tillståndet när vi inte längre vet om vi är vakna eller drömmer. Hon leker med vår nyfikenhet och retar fantasin. Vad händer där inne i huset? Är det på riktigt, eller är det en dröm? Teckningarna präglas samtidigt av ett stilla meditativt tillstånd där ingenting egentligen tycks hända utom vårt eget varande. Likt de impressionister och stämningsmålare som var verksamma vid 1800-talets slut tycks Aleksandra Kucharska också inspireras av ögonblick i vardagslivet, naturens föränderlighet och dygnets varierande ljusförhållanden. Men där de äldre kollegorna skildrade scener med intensiva ljusspel zoomar Kucharska in och gestaltar detaljer. Ögonblick som etsar sig fast på hornhinnan, som när solen tränger sig in genom persiennens glipor, eller mellan trädens lövverk, och när tillfälligheter gör att livet för en mikrosekund stannar upp. / Text av Anna Johansson, Malmö Konstmuseum
Aleksandra Kucharska, född 23 april 1981 i Gdańsk i Polen, är en svensk tecknare och skulptör. Aleksandra Kucharska utbildade sig på Munka konstskola i Munka Ljungby 2000-2002 och på Malmö konsthögskola 2002-2007. Hon fick Ester Lindahls stipendium 2008 och Åke Andréns konstnärsstipendium 2014. Krognoshuset 2017, 2019 Teckningsmuseet Laholm, Alma Löv 2021 Pingpong i Malmö, senast i Röstånga konsthall.