7 aug

 

7.8 - 28.8
DITTE EJLERSKOV
JOHAN FURÅKER

I kvarnen
FrEdrik söderberg

i projektrummet
Hanna Zelleke Collin

DSC_5969.jpg
DSC_5980.jpg
DSC_5978.jpg

DITTE EJLERSKOV OCH JOHAN FURÅKER

We are Lived by Powers we Pretend to Understand

Duoutställningen med Ditte Ejlerskov och Johan Furåker är avsedd att vara ett rumsligt uttalande, där skulptur och målning tillsammans väcker en komplex bild. Furåkers verk står på golvet, medan Ejlerskovs Dream Gradient-målningar fungerar som ”bakgrund” på väggen.

Inspirerad av traditionell filmscenografi och greenscreen-teknik skapar Furåker skulpturala installationer av snidade målningar som skapar en värld av symboliska arketyper. Furåkers skulpturer är speciellt utformade med inspiration av "bakom kulisserna" - foton av miniatyrscenografier från Wes Andersons filmer. Furåker och Andersson delar en passion för miniatyrens charm och båda har också förkärlek till 1900-talets målare och skulptörer.

Furåker använder strukturen från scenografin för en vidareutveckling av sin målningsserie vars individuella delar nu är större och mer ikoniska än tidigare: En målning skildrar vatten, en skildrar eld, en annan en diamant eller en skulptur med titeln "Överflöd". Tillsammans skapar de en surrealistisk scenografi där endast konstnären själv känner berättelsen.

Ejlerskovs Dream Gradient-verk är dubbeltonade målningar strukna med stora borstar och med många lager nästan transparent vax. De verkar vibrera och läka – kanske fungerar de som färgterapi? Effekterna av metod diskuterades redan 1025 i "Persiska medicinska kanonen", där färgat ljus metodiskt användes för att balansera kroppens brist på energi - på en fysisk, emotionell, andlig och mental nivå. I Ejlerskovs arbete är denna teori under ständig undersökning. Vilka färger lockas du av? Vilka färger behöver du mer av i ditt liv? I många delar av världen används färgterapi i olika metoder som en behandling för mänskliga kroppsliga och mentala problem.
Tillsammans vill Furåker och Ejlerskov skapa en innehållsmättad utställning som är visuellt, formellt och emotionellt fängslande.


Fredrik Söderberg
DSC_5968.jpg

Fredrik söderberg

Fredrik Söderbergs akvareller växlar mellan att visa upp en pulserande ström av figurer och färger och att vara strikt formalistiska i sin abstrakta form. Han hämtar inspiration från såväl arkitektur och design som fabler, bibliska berättelser och 1900-talets abstrakta måleri. 

Söderberg ger sig på jakt i vår gemensamma historia och använder sig av olika religiösa symboler och hänvisningar till det andliga och ockulta, till alkemin och astrologin. Det är som om han genom sina verk vill ge världsmedborgaren en frihet att välja vilken andlig riktning och vilken kultur man vill. Hans verk ställer frågor snarare än att ge några svar. De exakta symmetriska kompositionerna påminner både om tibetansk mandala och om precisa arkitektoniska skisser av fasader och tempel. Referenserna kommer såväl från antiken som från keltiska och tidiga medeltida utsmyckningar.  

I ett par av målningarna vi visar på Arnstedt kan man se Söderbergs fascination för det animistiska tankesätt som är en central föreställning för det samtida såväl som det historiska Japan. Bildspråket härstammar från den japanska akademiska målartraditionen, Ukiyo-e, som snarare utgår från en känsla än direkt avbildande och skildrar ett vardagsliv där andar, demoner och varelser från japansk folktro lever parallellt med samurajkrigare och nutidens människor. Söderbergs konst är generellt genomsyrad av mysticism. I den fina ornamentiken, bladsilvret, guldet och färgbanden möts det figurativa och det abstrakta, materia och ande.

Fredrik Söderberg (född i Örebro 1972) bor och arbetar i Stockholm. Han har en MFA från Konstfack, och har också studerat vid Konsthögskolan i Stockholm. En omfattande utställning av hans arbete daterade 2008-2019 visades i på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn och på Kristianstad konsthall (med Christine Ödlund) samma år. Vidare har Söderberg ställt ut på Svenska historiska museet, Magasin III  Stockholm, Centre Culturel Suédois, Paris och haft många galleriutställningar i Sverige och utomlands. Hans verk ingår i samlingarna av Moderna Museet, Magasin III, Statens konstråd, Akvarellmuseet samt i privata samlingar.


DSC_5994.jpg

hanna zelleke collin

Element

Jag arbetar med att orientera mig inom måleri och förhållandet till filosofi. Här finns frågeställningar som handlar om rum och rumslighet, agerande, handling och uttryck, valprocessens komponenter och förhållandet mellan existentiella och konceptuella föreställningar. Formernas funktion och spirituella laddning.

Målningens element behandlas som frågeställningar, liksom idéer tankar och teorier behandlas som material med intuitiva, slumpmässiga, reflektiva eller idéburna ingångar. Sammantaget handlar allting om måleri men måleriet är samtidigt en metafor för allting annat. En absolut fri tanke, en obegränsad yta eller ett fullkomligt öppet rum skulle troligtvis inte vara någonting alls, måleriprocessen är inte bunden till materialet men materialet ger den en form, en yta och ett antal förutsättningar som blir de grundläggande elementen för tavlan som objekt.
/ Hanna Zelleke Collin