8.10 - 29.10
Gabriel Karlsson
Anna andersson
David Nilson
Viktor Kopp
öppet tisdag-lördag 12-16
Gabriel Karlsson och Anna Andersson arbetar båda med skulptur i deras gemensamma ateljé i den gamla industrikvarnen i Arlöv. Utställningen på Arnstedt har blivit en fortsättning av deras samarbete inför duoutställningen Repose på Canopy 2020. Utställningen kommer att innehålla separata verk med arbetstiteln Fermata/Pivot. Utgångspunkten har hela tiden varit hur deras individuella projekt förhåller sig till varandra i ett och samma rum.
Anna Andersson
Anna Anderssons arbete verkar inom det icke verbala förhållandet mellan det yttre synliga och det inre förnimbara. Genom att arbeta både med det distanstagande abstrakta och det närliggande situationsunika försöker hon nå en punkt där mening bryts ner och samtidigt byggs upp, där någonting binds samman men även skiljs åt. Hon hämtar fritt inspiration lika mycket från sina egna erfarenheter som hon gör från konsthistorien och använder sig ofta av lekfulla ramverk för att låta processen ta sin egen riktning. Hennes arbete är präglat av ett distinkt tänkande igenom och med de material som används och verken balanserar ofta inom skulpturala idéer som komposition, rytm och mellan funktion och icke-funktion.
Anna Andersson är född 1989 och bor och arbetar i Malmö. MFA från Malmö Konsthögskola 2020. Hon har tidigare visat sina verk på tex. Bonniers Konsthall, 3:e våningen i Göteborg, och duoutställning med Gabriel Karlsson på Canopy i Malmö. I höst / vinter kommer Anna visas på Malmö Konsthall samt UKS i Oslo.
2022 blev Anna Andersson tilldelad Aase & Richard Björklunds stipendium för: sitt konsekventa formspråk och förmåga att med konsten gestalta samspelen och gemenskapens betydelse för allas existens.
Gabriel Karlsson
Mina skulpturer är materiella översättningar av tankeobjekt. Till utställningen på Arnstedt har jag arbetat med runda horisontala skulpturer i gips. Skulpturerna fungerar som ljusmottagare som förändras med solljuset under dagen och är beroende av rummet de är placerade i.
Min utgångspunkt har varit att reducera ner tanken och objektet ned mot en nollpunkt för att sedan låta den expandera ut i ringar längs med golvet. De härstammar från inre bilder och fungerar som projektionsytor. Skulpturerna är gjorda på golvet i lager på lager i en långsam repetitiv process. En sorts sedimentering av tanken.
Gabriel Karlsson är född i Stockholm 1988 och bor och arbetar i Malmö. Karlsson tog sin masterexamen vid Malmö konsthögskola 2019. Sedan dess har han vid sidan av sin konstnärliga praktik arbetat som assistent till konstnären Danh Vo och undervisat i skulptur. Han medverkar för närvarande i grupputställningen ”I staden växer ett fält” på Malmö konsthall.
Gabriel Karlsson har tidigare visats på: One room one day, ADDO (Malmö), Ravinen (Båstad), Artipelag (Stockholm), Canopy (Malmö), Arnstedt (Båstad), Skissernas museum (Lund), Coyote (Stockholm). 2021 tilldelades Gabriel Fredrik Roos stipendium för ett konstnärskap som förenar det långsamma och traditionella hantverket med ett konceptuellt tänkande som utmanar betraktaren till att reflektera över skulpturen och objektens förmåga att befinna sig mellan ett inre och yttre rum.
Karlsson har även tilldelats Edstrandska stiftelsens stipendium 2019.
Viktor Kopp - Början och slut
De senaste 20 åren har jag målat bilder av dörrar, landskap, hus och så småningom choklad och bokstäver. Det har varit ett arbete där jag försökt förstå min plats i att göra bild: jag som avsändare och mitt arbete som undersökning av mig själv. Jag har också försökt förstå vad en målning är: objekt, yta, bild, fiktivt rum. Jag har gått från ett arbete som tidigt hade sin upprinnelse i introspektion och berättande om mig själv till ett som mer har handlat om måleriets plats i världen utanför. Som ett led i det arbetet gjorde jag ett tag mina målningar nästan helt abstrakta eller konkreta, och till slut såg de ut som ett slags ytor med pointillism- liknande måleriska märken. Jag kände mig ganska obekväm i det arbetet och saknade egentligen att ha ett motiv att förhålla mig till. Men vem vill vara bekväm i sitt arbete? Efter verklighetsförändrande händelser i mitt liv för några år sedan började jag så småningom åter plocka upp arbetet med motiv. Titeln på den här serien målningar är ”Början och slut”, och handlar om gränser. Det finns gränser att förhålla sig till överallt: mellan olika fysiska rum, mellan det fiktiva och det verkliga, mellan bilden och det avbildade och mellan två fält på en yta. Viktor Kopp
VIktor Kopp Född 1971 i Stockholm, bor och arbetar i Stockholm. MFA Malmö Konsthögskola 2000Många utställningar utomlands ett långt samarbete dels med Bureau, New York och Blondeau & Cie, Geneve, Schweiz samt på Ribordy Contemporary, Geneve, har även deltagit på Frieze, New York, Galerie Rolf Hengesbach, Köln, Viktiga svenska utställning s.s. Galleri Riis, Stockholm, Passagen Linköpings konsthall, Galleri Magnus Åklundh som visade honom tidigt i Malmö , Konsthallen hamnmagasinet, Varberg, Konstföreningen Aura, Lund, Galleri Flach, Stockholm. Nu senast på Fullersta gård, Stockholm.Deltagit i flera större offentliga utställningar på Moderna museet, Lunds Konsthall, I love Malmö Åbo Konstmuseum. Nominerad till Carnegie Art Award samt erhållit flera stora priser och stipendier tex Edstrandska, Ellen Trotzig och fått olika arbetsstipendier. Viktor Kopp är representerad i offentliga och privata samlingar.
David Nilson
David Nilson arbetar med skulptur i relation till tid och rum. Hans bildvärld består av bekanta motiv som han skulpterar för att skapa en poetisk tvetydighet. Ute blir inne, dag blir natt, då blir nu. Ett återkommande motiv är månen. En lyktstolpe med gul måne fanns i trädgården redan 2013. De tidiga verken utstrålade hemlighetsfulla romantiska möten.
I den här utställningen har han tagit ett nytt grepp och har sökt sig till neonskyltarnas socialrealism. Med starka neonfärger som rött, blått, turkos etc. kommunicerar månarna med varandra som i reklamens värld. De ropar högt med färger som avger löften, som aldrig infrias, men heller aldrig bryts – de fortsätter att övertyga och skapa förväntningar. Från att verken tidigare har varit romantiska har de nu i stället fått en sensuell men ändå skarpare underton. I utställningen tillkommer också ett nytt verk, en skulptur i form av en baklykta på en bil. Mellan den röda färgen och blinkersens gulorangea, uppstår en färgskiftning som påminner om en solnedgång.
David har ställt ut sina skulpturer här på Arnstedt i många år. Vi har överraskats av istappar hängande från taket under sommarmånaderna, sett månen lysa upp en dunkel vrå i Boningshuset eller ute i den lummiga trädgården och vi har kunnat höra det meditativa porlandet av hans inomhusfontäner. I trädgården har David en permanent fontän i form av en tom skulptursockel.
Förutom utställningen här på Galleri Arnstedt är David också under hösten aktuell i grupputställningen I staden växer ett fält - 50 konstnärer i Malmö och under Art Basels stora helg Paris + visar han verk på mässan Bienvenue tillsammans med Olseröds Konsthall.
David Nilson är född i Yngsjö 1982. Han bor och arbetar i Yngsjö och Malmö där han gick ut Konsthögskolan 2013. Senaste utställningar inkluderar bland annat Malmö Konsthall, Alta Art Space, Olseröds Konsthall, Galleri Ping-Pong Malmö, SØ Gallery Köpenhamn och Kristianstad Konsthall. Hans verk finns representerade på Statens Konstråd, Region Skåne, Östersunds kommun, Gävle kommun, Region Gävleborg, Skissernas Museum i Lund och i flera privata samlingar.