- Målningarna har något av den klassiska spökhistorien över sig med genomskinliga, fantomlika figurer samt avhuggna huvuden. Men de innehåller även mörka nedgångar, portaler, ödsliga rum och fasader i tegel och sten. Många av akvarellerna är som figurer på en scen och har något Meissenporslins-artat över sig, då de både är vackra och dekorativa i en bra bemärkelse.
I sviten återkommer flera typiska teman från Söderbergs kalejdoskopiska bildvärld, där klassiska myter så som fågeln Fenix som reser sig ur askan blandas med japanska träsnitt, riddarmotiv och jungianska arketyper. Vissa av verken påminner nästan om tarotkort i sin detaljrikedom och jag kan inte låta bli att undra om de återkommande symbolerna såsom stjärnor, portaler, fullmånar, svärd och rosor är en visuell rebus för de invigda. En känsla som ytterligare förstärks med tvetydiga titlar som Ugglorna är inte vad de förefaller att vara.