Maria Miesenberger
Sedan 1999 har galleriet visat flera utställningar av Maria Miesenberger.
Maria Miesenberg svit ur den första delen av fotoprojektet Sverige/Schweden med svartvita bilder från barndomen i Sverige och i hennes familjs hemland Österrike. De avbildade personerna har reducerats till svarta siluetter, vilket antyder det mörker som kan dölja sig i den svenska idyllen. Miesenbergers familj växte upp i andra världskrigets skugga. De lämnade sitt land och flyttade till Sverige. Man kan även se de svarta siluetterna som att Miesenberger gör det möjligt för betraktaren att läsa in sig själv och sina egna upplevelser i bilderna.
I trädgården finns även skulpturen av rostfritt polerad stål med titeln Reflections on the presence of time och en skulptur i brons Leap of Faith.
MARIA MIESENBERGER (född 1965 i Lund) är utbildad vid Konstfack i Stockholm (1991-95) och Parsons School of Design i New York (1995-96). Mellan 1995 och 2003 hade hon sin ateljé i New York, men är nu bosatt och verksam i Stockholm. Sedan debuten 1993 har hon haft ett femtiotal separatutställningar och medverkat i ännu fler grupputställningar i Europa och USA. Bland separatutställningarna i Sverige märks Till hälften ängel/Half anAngel, Carl Eldhs Ateljémuseum (2017), Inside and Out - Where Now Meets Then, Läckö slott, Lidköping (2016), Moment: Maria Miesenberger/Lars Norén, Moderna Museet, Stockholm (2014) och Presence of Time, Strandverket, Marstrand (2013). Hon har deltagit i grupputställningar som Next: Utopia, Norrköpings konstmuseum (2016), Asylum - när modet flirtar med konsten, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm (2015), Det synliga, Artipelag, Värmdö (2014), Helvete!, Liljevalchs, Stockholm (2011) och Sverige/Schweden, BildMuseet Umeå (2009), Skisser, Skissernas Museum, Lund (2008). Maria Miesenberger har tidigare samarbetat i Sverige med bland andra Lars Bohman Gallery, (1995-2016) och Galleri Andersson/Sandström (2017-2018) mfl.
Den åtta meter höga Half an Angel Half an Angel (2001) vid Telenors huvudkontor i Oslo är ett av Miesenbergers många offentliga verk. Andra exempel är Ögonblick i rörelse/Moment in Motion på Enskede gårds tunnelbanestation i Stockholm (2014), Change of Direction vid Restad gård i Vänersborg som nu även visas på Artipelag, Värmdö, Reflection on the Presence of Time vid Kristinaskolan i Norrköping (båda 2016), Hoppet, Övre Vasastaden i Linköping, och Möjligheterna Portal - ett minnesverk för Ebba Ramseys park i Jönköping (båda 2018).
För närvarande arbetar Miesenberger bl.a. med en konstnärlig gestaltning Forced to a Change för Nya Tingstorget i Alby för Botkyrka kommun samt ett minnesverk över motståndet mot nazismen under andra världskriget för Norrköping/Botrygg.
Miesenberger är representerad i samlingar som The Bonnier Group och Moderna Museet i Stockholm, Malmö Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum samt Henry Buhl Collection i USA. Hon har erhållit en mängd stipendier och utmärkelser. 2015 tilldelades Miesenberger, Svenska fotobokspriset för boken Sverige/Schweden, 2015 Stockholms stads hederspris i konst och fick för andra gången Konstnärsnämndens femåriga arbetsstipendium 2017.Maria Miesenberger var med i Signature Women på Artipelag.