Selected writing 25maj

Andreas Albrectsen och Jakob Kolding
Selected Writings
25-5 - 15.5 2024

I dialog representerar de två överlappande generationer av konceptuell konstpraxis som har ett liknande förhållningssätt till kollage med befintliga bilder och omarbetade pappersmedia som de låter bli till nyfunna visuella berättelser. Utställningen analyserar den dolda relationen mellan litteratur, artificiell intelligens och mänsklig kognition. Konstnärerna ramar in detta i en dialog mellan två pågående verk som utgår från tillägnade boksidor: Andreas Albrectsens Recaptures och Jakob Koldings Erasures.

I de textbaserade verken i utställningen kombineras intima papperskollage med stora kolteckningar till en skarp visuell kontrast av skala och materialitet. Denna motsättning i storlek och uttryck kompletterar varandra - skapar ett reflekterande rum där tystnad och påträngande tankar möts.

I Recaptures är orden bakom Andreas Albrectsens kolteckningar CAPTCHA, som används på webbplatser och sociala medieplattformar. Ord lyfts ur sitt ursprungliga litterära sammanhang och digitalt approprierade av Google och Meta som  är "Helt automatiserade offentliga tester för att skilja människor och datorer åt". Dessa slumpmässigt genererade limericks, som hindrar robotar från att komma åt webbplatser, får ett nytt liv och kroppslighet som teckningar och skräppostdikter. Det är en entropisk resa från biblioteksböcker till storteknologisk industri och tillbaka till pappersmediet igen. Tittarna kan aktivt dechiffrera eller kringgå de utställda verken utan att ifrågasättas om deras mänsklighet.

I Erasures klipper och skarvar Jakob Kolding sidor ur ett noga utvalt urval av litterära verk. Poetiskt och politiskt, ger denna raderingsteknik vika för nya texter som bokstavligen är öppna. Verken är diskreta och nästan osynliga på avstånd, men ändå intima och visuellt slående på nära håll. Serien som visas här, Unreliable Narrators, innehåller berättelser av Nabokov, Poe, Ocampo och Priest som har det gemensamt att en berättare sakta visar sig vara opålitlig och på så sätt återspeglar centrala idéer i spelet i Erasures-verken – berättarens auktoritet och språk, kontroll av information – samtidigt som man betonar möjligheten att återanvända dominerande berättelser och istället bjuda in till nya läsningar.

Andreas Albrectsen
Recaptures

I sina nya verk tecknar Albrectsen suggestiva ordkombinationer som lyfts ut ur webbplatser som använder CAPTCHA (Completely Automated Public Turing-tester för att skilja datorer och människor åt). Dessa slumpmässigt genererade ordkombinationer filtrerar antropoida användare från skadliga spambots. Överraskande nog kommer de fragmenterade CAPTCHA:erna från fysiska biblioteksböcker och är isolerade ord som beslagtagits från deras litterära sammanhang. De författade orden, alltför förvrängda av tid och tårar och lämnade oidentifierbara av AI-skannrar, skickas tillbaka till internetanvändarna som Turing-tester online, som i gengäld hjälper till att digitalisera böcker för Google.

I Recaptures finns det en initial förtrogenhet i det vi möter: det latinska skriften, svart-på-vit kvalitet av träkol på papper, som är typiskt för antingen skrift eller teckning, de tillhörande spåren av en mänsklig hand och överskottet av koldamm i munnen- blåst över papperet. Den graffitiliknande estetiken i den tecknande texten är resultatet av ett stencilliknande verktyg som håller det porösa vinträkolämnet i schack.

nudism riktad

gravitationen skeda

skratt tacklas

 

Genom att överföra CAPTCHA-orden från skärmen till papper bjuder Albrectsen in till en potentiell poetisk läsning, eftersom de återställs i sitt ursprungliga cellulosamedium men i ett nytt och mindre restriktivt sammanhang. Precis som skräppostpoesin, eller poesi, som dök upp i början av 2000-talet av internetbaserade författare som komponerade fraser från ämnesrader eller nätfiske-e-postmeddelanden, relaterar det olinjära språket i de hittade formuleringarna som används av Albrectsen också i andan till snittet. ut skrifter av William S. Burroughs, T. S. Eliot och de tidiga dadaisterna. Passande nog är Dada och data – nonsens och information – utan tvekan de två drivande motsatta krafterna som kräver vår uppmärksamhet i dagens digitala medielandskap.

Där artificiell intelligens skapar problem samtidigt som de löser andra, är det bara människor som skapar poesi av tristess eller nyfikenhet. Detta människa-mot-maskin-komplex väcker framtida frågor: Om språket är baserat på erfarenhet och datorer skriver för människor – hur kommer innehållet att fortsätta att förändras? Kan den förvandlas tills den blir så oigenkännlig att all läsning är nästan omöjlig, vilket lämnar oss med en avgrund som inte ens poesi eller nonsens kan fylla? Oavsett denna fråga kan betraktaren i Recaptures aktivt dechiffrera eller kringgå verken utan att ifrågasättas om deras mänsklighet – eller brist på sådan.

Jakob Kolding
Erasures

Erasures är en serie verk med utgångspunkt från skönlitterära böcker.

Varje arbete består av bilder av noggrant utvalda boksidor, där huvuddelen av sidan – och därmed texten på den – har klippts ut och lämnat ett tomrum och fragment av meningar, ord, grammatiska element, sidnummer och tomma marginaler. Sidorna har försiktigt monterats ovanpå varandra. I denna nya form av radering ges plats för ny konstruktion.

Poesi, politik och teknik får ge vika för nya texter och skapar en balans mellan det medvetet skrivna och slumpens inslag. Kolding vill låta betraktaren upptäcka ny läsning. Det blir verk som är diskreta och nästan osynliga på avstånd, men ändå intima och visuellt slående på nära håll.

Inom Erasures finns även ett verk med titeln Unreliable Narrators med sidor från fyra utvalda böcker – som var och en har gemensamt en berättare som sakta visar sig vara opålitliga.

Valet av böcker återspeglar idéerna i verken – berättarens och språkets auktoritet, kontrollen av information – samtidigt som man betonar den alltid existerande möjligheten att återanvända dominerande berättelser, öppna dem för nya läsningar och möjliga utvägar.


Urvalet av böcker:

Vladimir Nabokov - Pale Fire
Edgar Alan Poe - William Wilson
Silvia Ocampo - The Imposter
Christopher Priest - The Affirmation

Foto: Tor S. Ulstein