Tomas Lundgren
Bilden är skiftande. Den kan verka konstant och på samma gång ofullständigt imiterande och bedrägligt mångtydig. Bilden kan tjäna som ett slags substitut för tid som har förflutit. Den liknas vid spår och lämningar, som fästpunkter i historien. Bilden imiterar, representerar och avbildar.
Utgångspunkten för verken i utställningen Mimesis är en grupp fotografier och arkivmaterial. Ett fotografi är taget i Tutankhamons gravkammare 1922. Ett annat fotografi föreställer upptäcktsresanden Robert Falcon Scott under Terra Nova-expeditionen till Sydpolen 1911. En tredje förlaga är en samling färgprover från 1807, där proverna finns bevarade medan byggnaden de togs fram till förstördes i en brand i mitten av 1900-talet. Slutligen sidor från utkastet till På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust, skrivna mellan 1909 och 1922.
Av bilder skapas nya bilder och överföringen från förlaga till målning betonar denna repetitiva gest: måleriet som minnesarbete. Återskapandet är en möjlighet att undersöka bilden ur olika vinklar: ytans uppbrutna tidsrymd, 1324 f.Kr, 1922, 2017 (Ammit), 2018–19 (Ammit); som nedslag i historien (Terra Nova); att följa och repetera handens gestaltande av tanken (Le temps retrouvé); försöken att greppa tag i och återskapa delar ur det förfutna genom specifka färgtoner, som med tiden förändrats, gulnat och blekts (Chart).
Tomas Lundgren är född 1985 och bosatt i Göteborg. Han har examen från Konsthögskolan i Malmö och Akademin Valand (2013) och har haft separatutställningar på bland annat Moderna Museet Malmö och Färgfabriken i Stockholm, samt deltagit i utställningar på Göteborgs Konstmuseum, Malmö Konsthall och Röda Sten Konsthall. 2014 mottog Lundgren Fredrik Roos Stipendium och 2016 Beckers Konstnärsstipendium. 2020 tilldelades han teckningsstipendiet Den Tänkande Handen för Le temps retrouvé, som här visas för första gången.
Text: Tomas Lundgren