Fredrik Söderbergs utställning Spöksonaten, har egentillverkade färger med stoft från ädelstenar. Målningarna har något av den klassiska spökhistorien över sig med genomskinliga, fantomlika figurer samt avhuggna huvuden. Men de innehåller även mörka nedgångar, portaler, ödsliga rum och fasader i tegel och sten. Hans minutiösa hantverk, briljant i varje penseldrag och materialval är en långsam process, som han likt en skulptör mejslar fram i sina målningar.
Utställningen består av sexton nya akvareller, gestaltade med en slags uppsluppen elegans trots att samtliga personerna saknar huvud. Som att de tillhör samma gast-sällskap av huvudlösa aristokrater och är på väg till ett party i Biarritz. Speciellt i målningarna Serial Killer,You’re so Art Deco och Spöksonaten syns likheter med 20-talets tidstypiska dekadens. Här finns även klassiska myter så som fågeln Fenix som reser sig ur askan, vågen ur japanska träsnitt, riddarmotiv och jungianska arketyper.
Målningarna kan verka lättsamma, som illustrationer, men Fredrik rör sig mot djupet och ställer frågor om vad som är ont och vad som är gott. Varje bild innehåller flera lager som man inte enkelt kan avläsa och tolka. Betraktaren behöver tid för att upptäcka detaljerna. Fredrik Söderbergs verk är mångbottnade och han är mycket väl påläst både när det gäller olika former av historia, och även väl insatt i allt som händer i vår samtid. Ingenting är vad de förefaller att vara, säger Fredrik